Dag twee, heel veel highlights

5 augustus 2016 - Moskva, Rusland

Vandaag zijn we vroeg vertrokken met de bus. Eerste stop was de Christus de Verlosserkerk. Ooit gebouwd als dankbaarheid voor de overwinning van de eerste grote vaderlandse oorlog (de oorlog tegen Napoleon). In 1931 is deze kerk totaal vernietigd door Stalin. Hij wilde hier een groots monument oprichten. Hier is het nooit van gekomen. Wel is hier een groot openluchtbad geweest voor de Moskovieten. In 2000 is de kerk weer herbouwd in de orginele stijl. Hiervoor is o.a. 320kg goud gebruikt. Het is de grootste orthodoxe kerk ter wereld. Erg mooi. Foto's mochten binnen niet gemaakt worden.

We hebben onze weg vervolgd naar het op een na meest elitaire kerkhof van Rusland. Hier liggen o.a. Boris Jeltsin, Chroetschov en Tupolev (jazeker, die van het vliegmasjien) begraven. De graven waren stuk voor stuk mooie standbeelden.

Van daar uit zijn we naar de Mussenberg gegaan. De grote Russische schrijver Anton Checkov (nee, niet de Checkov van de Enterprise) heeft ooit geschreven: "Wie Rusland wil begrijpen moet Moskou vanaf de Mussenberg gezien hebben". Op de Mussenberg staat ook een van de Zeven Zusters, dit zijn zeven grote gebouwen die sterk op elkaar lijken en toch allemaal iets anders zijn. Deze gebouwen zijn door Stalin gebouwd in de zgn. Stalinstijl. De zuster op de Mussenberg is volgens de Moskovieten de mooiste en doet dienst als universiteit.

Van de Mussenberg zijn we gaan lunchen en hebben we de wisseling van de wacht gezien bij het monument voor de gesneuvelde soldaten van de tweede grote vaderlandse oorlog, de tweede wereldoorlog.

Daarna was het tijd om het Kremlin binnen te gaan. Het Kremlin is erg groot, met mooie gebouwen, klassiek en modern naast elkaar. Iedere Tsaar heeft hier iets laten bouwen. Ook Chroetschov heeft hiet een betonnen kolos gebouwd, een echt Sovjetgebouw.
Het Kremlin was ooit heel Moskou.
Ook zijn hier de geboortekerk, de grote kerk en nog wat heiligdommen gesitueerd. In de Aartsengelkathedraal die hier ook staat liggen alle Tsaren begraven.

Na het Kremlin was het Rode plein aan de beurt. Hier staat de bekende Basiliuskathedraal. Dat gebouw met die gekleurde koepeldaken. Je hebt het vast eens gezien op een foto.
De Basiliuskathedraal is gebouwd door Iwan de Verschrikkelijke naa de overwinning op de Kazachen. Van binnen is deze kathedraal niet zo bijzonder. Hij is gebouwd om van buiten mooi te zijn.
Bedoeling was dat het Rode plein de kerk was en de Basiliuskathedraal het altaar.

Via het warenhuis GUM zijn we naar de metro gelopen en naar ons hotel gegaan. Vanavond hebben we een tour Moskou by night.

Nog wat feiten: de Moskva rivier betekend berenrivier of ook wel zwarte rivier en is verbonden met vijf zeeën.
Moskou is in de 13e eeuw gesticht door Juri met de lange handen. Hij heeft van het dorpje het koninkrijk Moskovia gesticht.
In de 15e eeuw heeft Iwan de verschrikkelijke Rusland gesticht.
Tot de oktoberrevolutie in 1917 was st. Petersburg de hoofdstad van Rusland. De tsaren werden echter wel in Moskou (het Kremlin) gedoopt, gekroond en begraven.
In Moskou staat het huis det wetenschap. Dit heeft een gouden sculptuur op het dak en wordt daarom het "Huis met de gouden hersenen" genoemd.
Het wapen van Rusland is de tweekoppige adelaar. Een kop kijkt naar Europa en een kop kijkt naar Azië. Dit weerspiegelt mooi de positie van Rusland.

Tot morgen weer...
Da sviedaanja...