Dag zeven, beetje rondzwerven en weer naar huis

11 augustus 2016 - Sint Petersburg, Rusland

Dit was onze laatste dag in Russjia.
De koffers waren al ingepakt en na het uitchecken zij we wat gaan rondzwerven buiten de hoofdwegen.
We zijn bij een plaatselijke boerenmarkt uitgekomen waar allerlei soorten groenten, fruit, vlees en vis aan de man werden gebracht. Het was erg kleurrijk. We hebben er een halve kilo kersen gekocht die we in een nabijgelegen parkje hebben opgepeuzeld.

Bij het parkje lag de st. Nicolaaskerk. Hier zijn we binnen gaan kijken en we kwamen bij een orthodoxe kerkdienst uit. Deze hebben we een stukje bijgewoond. Het gezang was erg mooi.

Na de fysieke en de geestelijke voeding zijn we verder gewandeld. In st. Petersburg zijn volgens mij alle straten breed.

Na nog een laatste middagmaal in st. Petersburg zijn we teruggewandeld naar het hotel waar we om 14.30 werden opgehaald om naar het vliegveld te gaan.

Het inchecken was hier een verhaal apart. We zijn wel vier keer door de security gegaan.

Toen we eenmaal in het vliegtuig zaten en de piloot vol gas de startbaan afraasde werd de start plots afgebroken en ging de piloot vol in de remmen.
Wat bleek... er was een cabinedeur niet goed afgesloten. Na een rondje over het vliegveld zijn we gewoon kunnen vertrekken naar Schiphol.

Vanuit Schiphol zijn we met de trein het laatste stuk huiswaarts gereisd.

Het was een indrukwekkende vakantie met twee heel verschillende steden. Wij vonden Moskou het mooiste. Dit omdat in Moskou de Sovjet invloeden her en der nog te zien waren. st. Petersburg daarentegen is altijd een Europees georiënteerde stad geweest. Veel paleizen en mooie gebouwen. Neemt niet weg dat st. Peterburg erg mooi is.
Het hotel in Moskou was eenvoudig maar schoon en goed. Het personeel wad er erg vriendelijk en behulpzaam.
Het hotel in st. Petersburg was een miskleun... stinkende kamers, vieze vloeren, vieze borden, bestek en tafels bij het ontbijt (wat overigens niet te vreten was, maar over smaak valt te twisten) en het personeel was erg bot en onvriendelijk.
Toen wij reclameetden dat onze kamer naar zeik stonk werden we bijna afgevoetd naar de Ljubljanka gevangenis. Inze plaatselijke gids heeft toen een partijfje staan foeteren bij de balie en toen kregen we een sndere kamer. Niet veel schoner, maar deze stonk alleen muf en niet zo naar zeik.

Onze gidsen waren heel verschillend. In Moskou hadden we een gids die het niet zo nauw nam. In st. Petersburg had onze gids de touwtjes strak in handen.
Allebei waren het lieve dames.

De Russen zijn op zich erg gesloten en kijken alsof ze hun hele hebben en houwen verznoept hebben. Maar ze zijn wel behulpzaam als je ze iets vraagt. De ouderen zijn wat terughoudender dan de jongeren, maar die zijn dan ook in de nieuwe Russische Federatie opgegroeid terwijl de ouderen de Sovjet tijd nog hebben ervaren.

Kortom, het was weer een onvergetelijke ervaring.

1. Hanneke:
    12 augustus 2016
    Top verhaal, weer wat bijgeleerd. Bedankt!