Dag vier, aankomst en eerste kennismaking met st. Petersburg

7 augustus 2016 - Sint Petersburg, Rusland

Vanochtend vroeg zijn wij met de nachttrein vanuit Moskou aangekomen in st. Petersburg. De treinreis verliep goed. De trein was een stuk modernerdan die wij in China gehad hebben.

We werden op het station opgewacht door Ella onze plaatselijke gids. Een kleine maar felle Russische tante die praat alsof ze constant helium inademt.

Vanuit het station zijn we eerst gaan ontbijten waarna we een stadsrondrit gedaan hebben. Hierbij kregen we veel wtenswaardigheden over de geschiedenis van st. Petersburg te horen. We zijn gestopt bij de bloedkerk, die gebouwd is op de plek waar Alexander de grote vermoord is. De kerk staat op de bloedplassen van de vermoorde tsaar volgens de Russen.

Overigens, volgens de Russen zit op je rechterschouder een engeltje en op je linkerschouder een duiveltje. Dit duiveltje kun je verjagen door twee keer over je linkerschouder te spugen. Uitkijken dus als je een Rus links passeert....

Een ander weetje is de Matrushka, je weet wel die poppen die je inelkaar kunt schuiven, waren oorspronkelijk steeds met 10 poppen. Met deze Matrushka's leerden de kinderen tot tien tellen. De filosofische gedachte is dat je in wezen onsterfelijk bent, er zit altijd wel een nieuw leven in je. Dus geef niet op bij tegenslag.

We zijn vervolgens naar de Peter en Paulusvesting gegaan waar ook de gelijknamige kathedraal staat. Ook deze kathedraal was prachtig om te zien. In deze kathedraal liggen alle tsaren begraven vanaf Peter de grote. Ook de Romanovs, of wat er van over is heeft men hier begraven. De Romanovs werden tijdens de Oktoberrevolutie opgepakt en in een bos doodgeschoten, met bajonetten doorboord, overgoten met een zuur en de overgebleven botten werden verbrijzeld. De resten werden ergens begraven en pas achtienjaar later teruggevonden. Men heeft hier jarenlang onderzoek naar gedaan om de echtheid vast te kunnen stellen. Dit heeft men maar voor 98% kunnen doen en daarom liggen de Romanovs in een bijkapel en niet in de hoofdkerk.

Pikant detail is dat Katharina de grote haar echtgenoot Peter de grote heeft vermoord en als straf naast hem ligt begraven.

Op het groteplein voor de kathedraal liggen kinderkoppen uit de hele wereld. Ook uit Limburg. Daarom voel ik me hier zeker zo thuis.

De Peter en Paulusvesting is gebouwd begin 18e eeuw ter ere van de overwinning op de Zweden die dit gebied eerst in handen hadden.

Verder hebben we nog een orthodoxe kerkdienst voor een deel meegemaakt. Erg indrukwekkend gezang was daarbij te horen

Verder hebben we nog de pantserkruiser Aurora gezien. Vanaf hier werd een losseflodder afgeschoten met een kanon. Dit was het teken om de oktoberrevolutie in 1917 te beginnen.

In st. Peterburg is een bos dat in de 18e eeuw door de Hollanders geplant is. Deze bomen waren een aantal jaren geleden erg ziek door de sledhte lucht en slechte grond. Men heeft toen boomchirurgen van Paleis Het Loo laten overkomen om deze bomen te redden.

Vanavond hebben we een bootrip door de grachten van st. Petersburg en over de rivier de Neva gemaakt. Zo hebben we de stad vanuit een ander blikveld kunnen zien.

St. Petersburg is overigens gebouwd met Amsterdam als voorbeeld. Tsaar Peter de grote heeft een aantal jaren als timmerman op de Hollandse scheepswerven gewerkt en hij was blijkbaar verzot op onze hoofdstad.

Dasvidaanja, tot morgen